Jak zostać copywriterem?

Graffiti z napisem 1,2,3...
Podziel się:

Zarabianie na pisaniu, czyli jak zostać copywriterem?

Chcesz zostać copywriterem. Mój poprzedni artykuł Cię nie odstraszył, twardo trwasz przy swoim postanowieniu. Świetnie! Mam nadzieję, że uda Ci się osiągnąć cel. Nie jest łatwo, ale to naprawdę fantastyczna przygoda. Chcę Ci w tym pomóc!

Oczywiście nie ma jednej drogi, jednej recepty, dającej stuprocentową gwarancję sukcesu, ale poniżej spisałem kilka cennych wskazówek, które mogą być przydatne. Postaraj się ich trzymać, dorzuć coś od siebie i przy odrobinie szczęścia nie tylko zostaniesz copywriterem, ale zaczniesz zarabiać na pisaniu, a przecież o to tutaj chodzi.

Chcesz być copywriterem? Załóż bloga!

Być może myślisz, że to za wcześnie lub że na pewno nie znajdziesz czytelników – nic bardziej mylnego. Blog ma Ci służyć do dwóch rzeczy, po pierwsze budowania swoich umiejętności, a po drugie budowania wstępnego portfolio. Nie masz przecież żadnych zrealizowanych zleceń, a klienci bardzo często – co w pełni zrozumiałe – chcą zobaczyć Twoje przykładowe teksty. Blog sprawdzi się znakomicie. Jeśli chodzi o czytelników, to akurat w Twojej sytuacji nie są najważniejsi, ale również oni pojawią się z czasem. Warto też zauważyć, że Twoja strona będzie powoli zdobywała pozycje w wynikach wyszukiwania Google, a to niezwykle cenne. Przyda się później, gdy zrobisz z niej np. stronę ofertową.

Networking – zdobywaj kontakty

Networking nie jest niczym nowym, ale wiele osób o nim zapomina. Na początku Twojej drogi musisz poświęcić nieco czasu na aktywność w rozmaitych grupach dla copywriterów, załóż i uzupełnij (!) profil na LinkedIn, po prostu zaznacz swoją obecność w sieci. Jeżeli w Twojej okolicy odbywają się jakieś warsztaty, spotkania branżowe, to powinieneś się na nich pojawić. Daj się poznać.

A w międzyczasie… czytaj lektury dla copywriterów!

Budując swoją pozycję, zdobywając kontakty, nie zapomnij o rozwoju. Po pierwsze czytaj dobre książki traktujące o copywritingu i e-marketingu (kilka z nich wymieniłem tutaj). Po drugie śledź branżowe portale, by być na bieżąco i wiedzieć co w trawie piszczy.

Specjalizuj się lub giń (nie do końca, ale brzmi spoko)

Na początku swojej drogi musisz też podjąć jedną bardzo ważną decyzję – chcesz specjalizować się w jakiejś dziedzinie, czy niekoniecznie? Jeżeli zdecydujesz się na specjalizację, to masz większe szanse na pozyskanie zleceń ze swojej niszy, co więcej, możesz proponować wyższe stawki. Jaki jest minus tego rozwiązania? Ograniczona liczba klientów. Z drugiej strony brak specjalizacji możesz nadrobić dobrym researchem, ale tego również trzeba się nauczyć, ponieważ w zalewie danych czasem ciężko wyłapać sprawdzone informacje.

Stwórz swój warsztat pracy

Musisz opracować sposób działania. Każdy copywriter ma swoje nawyki, jedni lubią działać w określonej kolejności, inni stawiają na twórczy chaos. Zdecyduj, co Ci służy. Wybierz narzędzia, z którymi lubisz pracować, przygotuj brief (lub pobierz super brief dla super copywritera, który przygotowałem jakiś czas temu), może stwierdzisz, że warto rozpisać etapy działania? Research, szkic, tekst, korekta i tak dalej. Każdy działa po swojemu, dlatego posiłkuj się wiedzą z książek oraz sieci, ale nie daj sobie wmówić, że jest tylko jedna droga, to bzdura. Wypracuj swój styl, a zaczniesz działać wydajniej.

Infografika - jak zostać copywriterem

Jak i czy zostać copywriterem freelancerem?

Musisz zastanowić się, co będzie dla Ciebie lepsze – praca jako freelancer, czy etat na samodzielnym stanowisku copy w firmie bądź w agencji reklamowej/interaktywnej/SEO. Pamiętaj, że tylko Ty znasz swoją sytuację, dlatego nie pozwól, aby ktokolwiek wmówił Ci, co jest lepsze. Jedna i druga opcja ma swoje zalety, ale w parze z nimi idą również wady, klasyk.

Copywriter freelancer to możliwość pracy zdalnej, wybierania zleceń (oczywiście w sytuacji, gdy te zlecenia w ogóle masz), często też większe pieniądze (ponownie, dopiero gdy wyrobisz sobie markę i zdobędziesz większych klientów). Z drugiej strony na wyższym poziomie taka forma wiąże się z koniecznością założenia działalności, a w przypadku braku klientów ciężko o stabilność finansową.

Copywriter na etacie to konieczność bycia bardzo wydajnym, często praca w biurze, narzucane tematy, ale też umowa (coraz częściej o pracę) i wynagrodzenie co miesiąc. Jeżeli szukasz stabilizacji, to według mnie będzie najlepsza opcja, przynajmniej na początek. Przeanalizuj swoją sytuację i zdecyduj.

Jak zostać copywriterem ze zleceniami?

Kluczowa sprawa, zlecenia. Jak je zdobywać? W pierwszej kolejności musisz zbudować portfolio, choćby niewielkie, ale prezentujące Twoje umiejętności. Jeżeli założyłeś bloga, to już je masz, w dodatku w wygodnej formie online.

Kolejny krok to Facebook, LinkedIn, Golden Line itp. Znajdziesz tam grupy przeznaczone dla copywriterów poszukujących zleceń. Wielu Klientów publikuje tam ogłoszenia, ale ciężko się przebić z uwagi na ogromną konkurencję. Roześlij też info wśród znajomych, może akurat będziesz miał farta.

Ogłoszenia na portalach typu OLX, Oferia czy Gumtree. Zredaguj czytelne ogłoszenie, dorzuć fotkę, link do bloga i… czekaj. Kiedy zaczynałem pracę jako copywriter, całkiem sporo klientów odezwało się do mnie poprzez ogłoszenia na wymienionych portalach. Zadbaj również o obecność na portalach dedykowanych freelancerom jak np. freelancer.com, freelanceria.pl.

Jeszcze jedno, w każdym z ogłoszeń musisz podać swojego maila. Błagam, niech nie będzie to adres typu malamiss92@wp.pl czy kociaczek19@sympatia.pl. Trochę profesjonalizmu, najlepiej załóż nowy adres, dedykowany Twojej pracy jako copywriter w formacie imię.nazwisko@xxx.xx lub odwrotnym.

Czas na portale typu textbookers, goodcontent itd. Cóż, nie jestem ich fanem, oferują niskie stawki, ale uważam, że na początek warto spróbować. Przekonasz się samemu, czy to opcja dla Ciebie.

Jeśli chcesz pracować na etacie w agencji, szukaj ofert pracy na stanowiska młodszego specjalisty – junior copywriter, młodszy copywriter, zwał, jak zwał. Pracodawcy przy takich stanowiskach uwzględniają opcję przyuczenia, tak że nie zawsze musisz dysponować doświadczeniem, a raczej dobrymi chęciami i inicjatywą.

Zarabianie na pisaniu, czyli jaką stawkę zaproponować?

Logiczne, że Twoja stawka będzie nieco niższa. Niestety, ale frycowe trzeba zapłacić, nic z tym nie zrobisz. Pamiętaj tylko o jednym, omijaj głodowe stawki typu 2 zł za 1000 znaków. Nie wyżyjesz z tego, zniechęcisz się do pisania, a już na pewno na nim nie zarobisz. Szanuj swoje umiejętności, to podstawa.

Bądź dobrym copywriterem, powodzenia!

Mam nadzieję, że choć trochę rozjaśniłem ścieżkę, którą musisz podążyć, by zostać copywriterem. Gdybyś miał drogi Czytelniku jakieś pytania – zapraszam do kontaktu, postaram się na każde z nich odpowiedzieć. Życzę powodzenia, oby Ci się udało!

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB FANPAGE NAPISANEGO!

Podziel się:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x