Evergreen content – co to jest i jak może Ci pomóc?

Zielone liście z napisem evergreen content
Podziel się:

Evergreen – brzmi fajnie, prawda? Uwielbiam to określenie, ponieważ jest synonimem dobrej treści generującej ruch przez miesiące, a niekiedy nawet lata. Sytuacja, w której Twoja praca przynosi efekty przez tak długi okres, to najlepsze, co może Cię spotkać. Pogadajmy o tym!

 

Evergreen content – o czym w ogóle mowa?

Jak wspomniałem we wstępie, evergreen content, to treść, która tworzy ruch na Twojej stronie przez długi czas. Aby tak się działo, musi permanentnie wzbudzać zainteresowanie czytelników.

Co nam to mówi?

Po pierwsze nie mogą to być aktualności, teksty mówiące o bieżących wydarzeniach, ponieważ te bardzo szybko przestają być atrakcyjne dla odbiorcy.

Po drugie powinny to być treści w jakiś sposób użyteczne dla czytelnika, a więc dobrym pomysłem będą np. teksty o charakterze poradnikowym.

Jestem zdania, że każdy copywriter powinien sięgać po evergreen content. Wiecznie zielone treści (cudowne określenie 🌿) sprawdzą się zarówno jako pojedyncze wpisy blogowe, czy artykuły, jak i jako element strategii content marketingowych (a czym jest content marketing, dowiesz się tutaj). Z doświadczenia wiem też, że nie tylko czytelnicy, ale i zleceniodawcy lubią tego typu teksty. Jeśli negocjujesz z klientem, zapytaj go, czy wie, czym jest evergreen content, a potem wytłumacz, ile dobrego mu przyniesie. Dla niego to opcja, w której płaci raz, a korzyści odnosi przez naprawdę długi okres. Idealnie.

 

Zalety evergreen content

Poza tym, że tego typu teksty to po prostu wysokiej jakości treść (widzisz, jak w Ciebie wierzę?), mają one również kilka zalet, których próżno szukać w tekstach o charakterze newsowym.

Są aktualne miesiącami, a to sprawia, że bywają znacznie bardziej opłacalne. Ponadczasowość opisywanego contentu to jego najmocniejszy argument i już dla niego samego warto tworzyć treść typu evergreen.

Generują ruch z wyszukiwarki, umieszczone w nich słowa kluczowe dobrze pracują, ponieważ wciąż pojawiają się w zapytaniach. Zrozum, raczej mało kto w 2020 roku zapyta o kanadyjski koncert Beyonce sprzed 11 lat (tak, był taki koncert i nie, nie było mnie na nim 😉), ale już recenzję jej płyty z tamtego okresu przeczyta sporo osób, które np. planują jej zakup.

Bardzo często są to treści poradnikowe lub listy typu 5 sposobów na…, a tego typu content jest chętniej udostępniany w social media, co stanowi olbrzymią wartość.

Świetnie nadają się do linkowania (ruch = kliknięcia).

Infografika - evergreen content

 

Evergreen content – przykłady

Ok, wszystko już wiemy, czas, żeby konkretnie wskazać, które treści to te z gatunku evergreen. Moi drodzy, są to:

  • poradniki (np. Jak wybrać dysk twardy?),
  • różnego rodzaju słowniczki (np. Słowniczek pojęć związanych z pozycjonowaniem),
  • wyliczanki (np. 5 sposobów na płaski brzuch lub 6 sposobów na darmowy marketing),
  • recenzje (ale tylko naprawdę popularnych produktów),
  • case study,
  • teksty historyczne (np. artykuł o powstaniu bomby atomowej),
  • Q&A, FAQ.

Oczywiście, nie czujcie się ograniczeni przez powyższą listę, to tylko ramy, wskazówka, nic poza tym. Treścią typu evergreen może być jakiś zupełnie inny format, chociaż pewnie przynajmniej częściowo będzie zahaczał o powyższe.

 

Na jakie treści postawić?

Jeżeli evergreen content jest tak cudowny, to może warto postawić tylko na niego? Cóż, i tak i nie. Jeśli masz szczątkowy budżet na działania związane z tworzeniem treści, to próbuj sił wyłącznie z contentem typu evergreen. Wydaje się to najefektywniejszym rozwiązaniem. Jednak jeżeli Twój klient ma więcej niż parę złotych, operuj różnego rodzaju treścią. Różnorakie aktualności generują dużo większy ruch, ale wyłącznie w momencie publikacji i kilka dni po niej. Mogą jednak przyciągnąć osoby, które po zaznajomieniu się z pozostałymi tekstami zostaną z Tobą na dłużej. Poza tym są branże, gdzie nie sposób nie odnosić się do bieżących wydarzeń.

Warto też pamiętać, że aktualne wydarzenia mogą przyczynić się do powstania treści typu evergreen. Np. Zespół X odwołał swoją trasę koncertową, a więc prezentujemy 5 najlepszych sposobów na słuchanie muzyki w domu.

Podsumowując, wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem.

P.S. Pamiętaj też, że evergreen content musi być aktualizowany. Pojawiają się nowe dane, inne rozwiązania, modyfikujesz frazy kluczowe, przyczyn może być mnóstwo. Treść wiecznie żywa ma być… ŻYWA! Rozbuduj ją lub uaktualnij od czasu do czasu, a odwdzięczy Ci się, generując ruch przez wiele miesięcy.

 

 

0 0 vote
Article Rating
Podziel się:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x