Czy na pewno chcesz zostać copywriterem?

Białe litery na tle nieba
Podziel się:

Jedno ważne, ale to zaj#$%cie ważne pytanie…

Dzisiaj będzie tekst nieco luźniejszy, ale wciąż przydatny, bo przecież lepiej zawczasu stwierdzić, że nie, jednak to nie to, niż marnować pół życia w pracy, która nam nie do końca odpowiada. Więc jeśli zastanawiasz się, czy przypadkiem nie spróbować sił w branży copywritingu, to świetnie trafiłeś. Wspólnie zadamy sobie jedno naprawdę ważne pytanie – czy na pewno chcesz zostać copywriterem?

Pisanie Twoją pasją, copywriting Twoją pracą

Zapewne, kiedy usiadłeś z kubkiem kawy, by pomyśleć o swoim życiu zawodowym i dostępnych opcjach, pomyślałeś – hmm, przecież uwielbiam pisać. Później już niezwykle szybki, choć nie do końca racjonalny strumień myśli doprowadził Cię do decyzji o zostaniu copywriterem.

Uczynienie ze swojej pasji pracy to myśl, z którą na pewnym etapie życia borykał się każdy z nas. Z jednej strony mamy mądrości rozmaitych “trenerów” personalnych, którzy z uporem maniaka powtarzają zasłyszane kiedyś hasło:

Uczyń ze swojej pasji pracę, a nie przepracujesz nawet jednego dnia.

Spoko, ale jest też druga możliwość:

Uczyń ze swojej pasji pracę, a szybko stracisz pasję.

Niestety, ale niekiedy tak to się właśnie kończy. Zamiast cieszyć się z przyjemnej pracy, tracimy do niej zapał, zaczynamy się męczyć i w konsekwencji jedyne co czujemy wobec naszej dotychczasowej pasji to… nienawiść.

Przemyśl, czy chcesz podjąć to ryzyko.

Piszesz, piszesz, piszesz i… no właśnie

Jeśli Twoja praca związana jest z tworzeniem czegoś, czegokolwiek, to raczej nie zaliczę wtopy, gdy stwierdzę, że jest to zajęcie kreatywne. Z pisaniem jest tak samo, tyle że nie zawsze i to spory problem.
Kontur goryla z długopisem
Jeśli masz zamiar pracować jako copywriter publikujący wyłącznie w sieci np. copywriter SEO, to wierz mi, będziesz – szczególnie w początkowej fazie swojej kariery – pisać bardzo, ale to bardzo dużo. Niezwykle często tematem Twoich tekstów będą blachodachówki, środki do czyszczenia kamienia, glebogryzarki i inne tego typu cuda. Nie ma w tym absolutnie nic kreatywnego. Nic. Absolutnie.

Przykro mi, jeżeli zniszczyłem Twoje wyobrażenie o pracy copy, ale lepiej teraz niż po dwóch latach starań.

Klient wie lepiej. Zawsze.

Niestety, ale pracujesz tu z klientem i obowiązuje Cię ta sama stara prawda, co każdego konsultanta z tysięcy biur obsługi, czyli klient ma zawsze rację. Tyle że nie ma.

Przygotuj się na ciągłą walkę z Panem Stefanem, Adrianem, Markiem, czy Panią Kingą, Ewą, Kasią. Oni wszyscy wiedzą lepiej i nawet gdy udowodnisz im, że tak nie jest, niczego to nie zmieni. Mają jedną niepodważalną przewagę nad Tobą – to oni Ci płacą.

Oczywiście celowo przesadzam, jest wielu wspaniałych, ogarniętych klientów, z którymi świetnie się współpracuje. Musisz jednak liczyć się również z tymi, którzy tacy świetni nie są.

Freelancer, czy copywriter na etacie?

Czeka Cię podjęcie wyjątkowo istotnej decyzji. Jak chcesz pracować – w agencji reklamowej/marketingowej/pozycjonującej/interaktywnej, firmie z innej branży z samodzielnym stanowiskiem copy, czy jako freelancer. W pierwszych dwóch przypadkach masz stałą pensję, jednak nie są to miliony. Rynek wygląda tak, a nie inaczej, więc nie spodziewaj się pięciocyfrowych przelewów co miesiąc.

Jako freelancer możesz zarobić więcej. Możesz, ale nie musisz. To ciągła walka o klienta, a dopóki nie zbudujesz ciekawego portfolio lub nie wyrobisz nazwiska, jest to walka wyjątkowo ciężka. Panuje też duża konkurencja, bo próg wejścia jest właściwie żaden, wystarczy laptop do pisania i nic poza tym. Zaletą jest brak sztywnego czasu pracy, ogólnie znacznie większy luz.

Stawki większa niż… nic, czyli zepsuty rynek

Aktualnie rynek copy jest w naprawdę kiepskim stanie. Serwisy typu textbookers oferują grosze, a w sieci wisi sporo ogłoszeń osób, które nie mam pojęcia, dlaczego chcą świadczyć swoje usługi za stawki rzędu 2 zł za 1000 znaków.Goryl i znaki zapytania Przeraża mnie to i KAŻDEMU nawet absolutnemu nowicjuszowi odradzam pracę za takie pieniądze. Jeżeli sami będziemy zgadzać się na takie wynagrodzenie, to nigdy nie będzie lepiej. To zwyczajne psucie rynku, przez które cierpią wszyscy.

Jakim copywriterem chcesz zostać?

Musisz postanowić o jednej rzeczy – jakim copywriterem chcesz zostać? Czy chcesz specjalizować się w jednej dziedzinie np. kosmetykach, modzie, czy budownictwie? Może chcesz pisać wyłącznie teksty SEO lub wolisz być kreatywnym copy i działać w agencji reklamowej? Możesz też zająć się wyłącznie tworzeniem tekstów sprzedażowych (od tego zresztą wszystko się zaczęło) bądź specjalizować się w namingu i tworzyć nazwy firm/marek/produktów. Możliwości jest mnóstwo, przemyśl dobrze tę decyzję, bo chociaż zawsze możesz się lekko przebranżowić, to fajnie, gdybyś od startu czuł, co Cię najbardziej kręci.

Mam nadzieję, że zbytnio Cię nie przeraziłem. Tak naprawdę copywriting to świetne zajęcie, które może być bardzo rozwojowe, często kreatywne, a przy tym dochodowe (w granicach rozsądku). Musisz jednak być świadomy tego, że droga jest ciężka, rynek zepsuty, klienci różni, konkurencja ogromna. Tak jest, ale jeżeli znajdziesz swoją niszę, uda Ci się przebić to czeka na Ciebie świetna przygoda. Powodzenia, trzymam kciuki!

P.S. Dla tych, których nie wystraszyłem mam dobrą wiadomość, w przyszłym tygodniu opowiem o tym, jak zostać copywriterem! Jeżeli nie chcesz tego przegapić, polub mój fanpage na Facebooku!

1 2 votes
Article Rating
Podziel się:
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Lidka
Lidka
1 miesiąc temu

Droga Nieznajoma Małpo, trafiłam przypadkiem, ale muszę zapytać. Dlaczego uważasz, że teksty copywritera SEO o glebogryzarce czy blachodachówce nie mogą być kreatywne? Czym dla Ciebie różnią się treści SEO np. dla kawiarni od tekstów dla branż technicznych? To błędne założenie wynikające być może z tego, że pewnie pisałeś (lub piszesz) teksty, o których… nie masz pojęcia, bo się na czymś po prostu nie znałeś (nie znasz). Popełniłeś więc kiedyś podstawowy błąd w wyborze pracy bądź też firmy (?). Dla kogoś, kto rozumie procesy techniczne, kreatywne nie będą teksty o designie mieszkań, modzie czy ogrodnictwie. To, czy copywriter „męczy się” przy… Czytaj więcej »

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x