Brief copywritera – co, jak i dlaczego?

Chłopiec w przebraniu superbohatera
Podziel się:

Super brief dla super copywritera

Brief to dokument, bez którego nie wyobrażam sobie pracy copywritera. Poważnie, kiedy słyszę, że ktoś od dłuższego czasu pisze teksty reklamowe, sprzedażowe, SEO i nie korzysta z briefu, chwytam się za głowę. Najprostszy i tak będzie ogromną pomocą, zarówno dla Ciebie, jak i dla klienta. Na końcu artykułu udostępniam wzór super briefu – korzystaj do woli!

Brief – co to takiego?

To mniej lub bardziej skomplikowany (bardzo często zależy to od rodzaju zlecenia i firmy/marki, z którą współpracujesz) dokument zawierający zestaw pytań skierowanych do klienta.

To również przestrzeń, w której klient może podzielić się swoją wizją, wątpliwościami, doświadczeniem. Wreszcie, to punkt wyjścia do rozmowy lub jej zwieńczenie, zależy, jak lubisz pracować.

Uważam, że każdy copywriter powinien mieć swój indywidualny brief. Oczywiście zawsze obowiązuje pewien schemat, trzon – kilka bądź kilkanaście pytań, które znajdą się w każdym briefie, ale dobrze jest też zapytać o kwestie, które akurat dla Ciebie w trakcie pisania są istotne. Komuś odpowiedź na pytanie w stylu – Jakim aktorem byłby Twój produkt? pomoże, a innego wyłącznie rozbawi. Nie przejmuj się tym, to brief, który ma pomóc TOBIE i to jest najważniejsze.

Dlaczego warto korzystać z briefu?

Po pierwsze zgromadzisz dzięki niemu mnóstwo informacji, które pozwolą Ci wpisać się w język marki, uniknąć nieporozumień, pisać dla grupy docelowej, a nie przypadkowych osób.

Po drugie dysponowanie briefem stawia Cię w pozycji profesjonalisty. Osobiście nie podjąłbym współpracy z copywriterem, który nie ma/nie chce korzystać z briefu.

Po trzecie brief to Twoje zabezpieczenie. Tak, niektórzy klienci będą chcieli Cię oszukać, twierdząc, że przecież chcieli lekki, zabawny tekst, a Ty napisałeś pełną powagi rozprawkę, dlatego nie zapłacą lub zapłacą mniej. W takich sytuacjach możesz bronić się briefem, w którym klient powinien jasno określić, jaki charakter tekstu go interesuje.

Brief dla copywritera – wzór

Teraz czas na to, co najważniejsze. Poniżej wrzucam brief, z którego możesz korzystać do woli. To właśnie trzon, o którym wspominałem powyżej. Pozwoli Ci wyciągnąć od klienta niezbędne informacje, ale dobrze, jeżeli obudujesz go swoimi pytaniami. Jeśli chcesz, możesz dodać kilka słów własnego wstępu, tłumaczącego klientowi, czym jest brief i jak go wypełnić. Pamiętaj też, aby stawiać proste pytania, napisane w zrozumiały sposób. Nie pisz o call to action, pisz o zachęcie do działania. Pan Stefan, Andrzej, Krystian, czy Pani Monika, Ania, Wiola znają się na swoich branżach, na Twojej nie muszą. Unikaj klątwy wiedzy – to, że Ty wiesz, nie oznacza, że oni również. Powodzenia!

SUPER BRIEF POBIERZESZ TUTAJ.

0 0 vote
Article Rating
Podziel się:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x